Świadectwo pracy – korygowanie, sporządzanie duplikatów

Świadectwo jest dokumentem, który potwierdza okres zatrudnienia pracownika u danego pracodawcy. Pracodawca ma obowiązek wydać je niezwłocznie po ustaniu zatrudnienia, czyli w ostatnim dniu pracy pracownika. Jeśli, z różnych przyczyn, nie jest to możliwe pracodawca musi dostarczyć świadectwo pracy swojemu pracownikowi w nie później niż w ciągu 7 dni od ustania zatrudnienia.

Korekta świadectwa pracy

W sytuacji kiedy pracodawca zorientuje się, że popełnił błąd i wpisał nieprawidłowe dane lub informacje w świadectwie pracy powinien niezwłocznie wydać korektę świadectwa pracy. Jest ona zupełnie nowym dokumentem, dlatego należy je wystawić z bieżącą datą i opatrzeć nagłówkiem świadectwo pracy. Wpisywanie w nagłówku korekta świadectwa pracy jest uznawana za błąd. Do skorygowanego świadectwa pracy należy dołączyć pismo wyjaśniające pracownikowi, które zapisy się zmieniły, a także poprosić o zwrócenie niepoprawnie wystawionego dokumentu. Z kolei pracodawca, aby mieć dowód na to, że świadectwo pracy zostało wręczone pracownikowi w ustawowym terminie, powinien sporządzić notatkę służbową. Należy pamiętać, że w aktach osobowych nie należy trzymać jednocześnie oryginalnego świadectwa pracy i jego skorygowanej wersji. W teczce osobowej należy umieścić jedynie poprawnie wystawiony dokument.

Jeśli błąd w świadectwie pracy zostanie zauważony przez pracownika, powinien on zwrócić się z prośbą o skorygowanie dokumentu. Ma na to 7 dni. Kolejne 7 dni ma pracodawca na zajęcie stanowiska w tej sprawie. Jeśli pracodawca wyda decyzję odmowną, kolejnym krokiem pracownika, który powinien wykonać w ciągu następnych 7 dni, jest wystąpienie do sądu pracy z roszczeniem o sprostowanie świadectwa pracy. Jeśli sąd przychyli się do wniosku pracownika, pracodawca ma obowiązek wydać świadectwo pracy w ciągu 3 dni od dnia uprawomocnienia się decyzji. Jeśli pracodawca tego nie zrobi, pracownik może ponownie udać się do sądu pracy z wnioskiem o nałożenie na pracodawcę obowiązku sprostowania świadectwa pracy.

Duplikat świadectwa pracy

Pracodawca ma obowiązek ponownie wydać swojemu byłemu pracownikowi świadectwo pracy w uzasadnionych przypadkach. Mówią o tym przepisy rozporządzenia o świadectwach pracy.  Jednak nie precyzują jak należy rozumieć sformułowanie w uzasadnionych przypadkach. W praktyce wszystko zależy od uznania pracodawcy i sytuacją w którą wpisuje się w to sformułowanie jest m. in. zgubienie świadectwa pracy. Wystawienie odpisu świadectwa pracy obywa się na wniosek pracownika. Ustawodawca nie przewidział szczególnej formy wniosku, w związku z tym prośba pisemna, mailowa, czy nawet ustna uznaje się za poprawną. Duplikat świadectwa pracy należy wystawić z bieżącą datą. Muszą być w niej zawarte te same informacje, co w oryginalnym dokumencie. Odpis świadectwa pracy powinien być również sporządzony według wzoru, który obowiązuje aktualnie. Dokument należy opatrzeć nagłówkiem Duplikat świadectwa pracy z dnia …… do świadectwa pracy z dnia ….. Dodatkowo świadectwo pracy należy również opatrzeć podpisami osób, które zarówno sporządziły oryginalny dokument, jak i osób, które wystawiły jego odpis.

Podziel się wpisem!

Share on facebook
Opublikuj na Facebook
Share on twitter
Opublikuj na Twitter
Share on linkedin
Opublikuj na LinkedIn
Share on pinterest
Opublikuj na Pinterest