Z domu jednak lepiej

Wszędzie dobrze, ale w domu najlepiej? Okazuje się, że większości Polaków spodobała się praca z domu. Czy czeka nas nowy model pracy? Czy to tylko chwilowy trend?

Na początku większość z nas na wieść o konieczności pracowania w trybie home office była niezadowolona. Wielu pracowników nie było pewnych czy odnajdą się w tej nowej sytuacji i, czy domowa sceneria nie będzie ich rozpraszać i odciągać od zawodowych obowiązków. Teraz okazuje się, że większość pogodziła się z takim stanem rzeczy. Ba, nawet szczerze go sobie upodobała. Z badań firmy Colliers International wynika, że aż 85% pracowników chciałaby mieć możliwość pracy z domu przez przynajmniej jeden dzień w tygodniu po wygaśnięciu pandemii koronawirusa.

Okazuje się, że większość badanych nie odczuła spadku swojej efektywności, pracując z domu. Dodatkowo cenią sobie oszczędność zarówno czasu, jak i pieniędzy, związaną z brakiem konieczności codziennych dojazdów do pracy. Z pewnością odmienne zdanie na ten temat będą miały osoby, które jednocześnie pracowały z domu i opiekowały się dziećmi. Ich komfort pracy było o niebo gorszy. Wśród przeciwników pracy zdalnej pojawią się również argumenty dotyczące potrzeby interakcji ze współpracownikami i braku wygodnych warunków pracy.

Oszczędności dla firm

Niezapowiedziany sprawdzian z funkcjonowania pracy zdalnej dał do myślenia wielu firmom. W większości branż wypadł on bardzo dobrze. Okazuje, że przedsiębiorstwo może działać bez większych przeciwności, nawet jeśli większość załogi pracuje z domu. Pokusa szukania oszczędności jest wielka. Niektórzy pracodawcy z pewnością przeorganizują swoją pracę i zrezygnują ze zbyt kosztownych siedzib na rzecz mniejszych powierzchni. Zespoły pracowników mogą się na bieżąco wymieniać i pracować, przykładowo, przez jeden tydzień z domu, a przez drugi z biura. Czas pokaże czy przekuje się to w pewny model organizowania pracy.

Obowiązki pracodawcy

Niemniej jednak coraz więcej firm przygotowuje biura na powrót pracowników. Robią to jednak stopniowo i przemyślanie, bo w związku z pandemią, pojawiły się nowe obowiązki pracodawcy dotyczące zapewniania pracownikom bezpieczeństwa w miejscu pracy. Do najważniejszych należy zapewnienie rękawiczek jednorazowych lub środków do dezynfekcji rąk, a także organizacja przestrzeni w ten sposób, by odległość między stanowiskami pracy wyniosła co najmniej 1,5 m, chyba że charakter wykonywanej pracy na to nie pozwala, a zakład pracy dostarcza środki ochrony osobistej w związku z epidemią koronawirusa.

Pracodawca powinien również na bieżąco dezynfekować powierzchnie wspólne, takie jak: stoły w jadalni, klamki, telefony, drukarki i inne urządzenia biurowe.

Podziel się wpisem!

Share on facebook
Opublikuj na Facebook
Share on twitter
Opublikuj na Twitter
Share on linkedin
Opublikuj na LinkedIn
Share on pinterest
Opublikuj na Pinterest